Pratite nas: Facebook Twitter RSS

Rečnik pojmova

Lista stručnih pojmova
 
Je li beli luk zaista toliko zdrav?

Je li beli luk zaista toliko zdrav? Piše: Piše: Aleksandra Žigić, dipl. ing. nutricionist Objavljeno: 20.01.2009. | Posljednja izmjena: 14.10.2009.


Postoje namirnice koje ljudi vole, no postoje i one prema kojima su, mogli bismo reći, indiferentni. Kako to objasniti? Možda je najbolje frazom koju i sama koristim - te namirnice pojedem, no nikad ih ne poželim na svom jelovniku. Na žalost moga organizma, beli luk nije čak niti jedna od tih namirnica, njega jednostavno ne volim. Miris još nekako mogu podneti, ali kad osjetim komadić te biljke u nekom jelu, ne odgovara mi, i to nikako. Koliko sam videla u svojoj okolini, beli luk uglavnom ljudi vole, no prilično je važno znati da onaj koji se koristi u mojoj kuhinji (granulirani) nije ono o čemu ću pisati.

Zanimljivim se čini početi sa istorijom neke biljke, ali budući da je beli luk sam po sebi jako zanimljiv, tema je preširoka za sve to. Ako samo znamo da je još starorimski pisac Plinije beli luk opisao kao lek za 61 zdravstvenu tegobu, onda shvatamo koliko je značajan u to vreme bio. Za razliku od nekih kultura, beli luk je poznat (i cenjen) u gotovo svim delovima sveta. Korišćen je za lečenje reumatizma, astme, uboda škorpiona, kao laksativ, diuretik, dok se u Engleskoj slavio kao afrodizijak.

Kako je beli luk sam po sebi tako zanimljiv i kako je zabeležen u mnogim istorijskim zapisima koji datiraju od samih početaka civilizacije, tako nije ni neobično da je predmet raznih naučnih istraživanja te da su saznanja o njemu mnogo veća nego pre.

Velika uloga belog luka jest u preventivi zdravlja, što bi značilo da uključivanjem belog luka u svakodnevnu ishranu pomažemo organizmu da se odupre nekim bolestima i promenama u organizmu, npr kardiovaskularnim bolestima, tumorima, infarktu i dr

Beli luk sadrži alicin, sastojak belog luka koji uništava bakterije (stafilokoke, streptokoke i dr) te neka oboljenja izazvana gljivicama. Alicin se oslobađa kada se beli luk drobi ili reže te se gubi s gubitkom arome (kuvanjem). Na taj način beli luk gubi antibakterijsku funkciju, iako je još sposoban pomoći našem telu u nekom drugom terapeutskom smislu.

Istraživanja su dokazala da opetovano unošenje belog luka u organizam dovodi do ispiranja jednog dela arterijskog plaka te na taj način, možemo reći, povećava protok krvi kroz žile. Smatra se da beli luk sadrži najmanje 15 različitih antioksidansa koji mogu da neutrališu materije koje razaraju arterije. Prema dr Arun Bordiji, koji je provodio istraživanje delovanja belog luka na začepljenje krvnih sudova, odnosno na srčani udar i smrtnost od istoga, kuvani beli luk je jednako efikasan kao sirovi. Isto je istraživanje pokazalo i poboljšanje opšteg zdravlja kao što su manji bolovi i zglobovima kod ispitanika, manji asmatski problemi, povećanje snage, apetita, energije i libida.

Holesterol je koristan u jednoj meri, uostalom naše telo ga i proizvodi, no prevelika količina holesterola (holesterol uz proizvodnju koja se odvija u našem telu, dobijamo i hranom) takođe ima vezu sa bolestima srca i krvnih sudova. Ako želite da smanjite svoj holesterol, svakako konzumirajte beli luk. Tri čena belog luka svakog dana mogu smanjiti nivo holesterola od 10 do 15%. Beli luk deluje na visoki pritisak tako da da povećava mokrenje, a to utiče i na elastičnost krvnih sudova.

Ova prednost konzumacije belog luka povezana je samo uz kardiovaskularni sistem, a još nismo spomenuli ni delovanje na imunitet, probavu, tumore i dr

Delovanje belog luka na probavni sistem je većim delom pozitivno, iako se uglavnom veruje suprotno. Beli luk deluje na normalizaciju odnosa unutar crevne flore, pomaže kod zaraznih proliva, deluje na žuč, podstiče stvaranje i lučenje žuči te može sprečiti oštećenje želuca i čireve.

Danas je vrlo važan pojam "antikancerogeno ", a to je svojstvo koje belom luku svakako pripada. Osim što deluje na sam imunitet i čini ga jačim (što je značajno za razvoj tumora) beli luk ima sastojke koji su neprijatelji kancerogena. Raznim istraživanjima koja su sprovedena u prošlosti (četrdesetih godina prošlog veka), a obuhvatala su razne zemlje iz sveta, dokazano je da je rak želuca manje prisutan u zemljama u kojima je primena belog luka u pripremi hrane učestala.

Beli luk deluje na holesterol, ima pozitivan efekat na krv, srce, no kao nuspojava konzumiranja češnjaka se javlja i dobro raspoloženje, smanjuje se osećaj umora, uznemirenosti, razdražljivosti. Teško je reći je li to povezano sa pozitivnim rezultatima koje je beli luk ostavio na zdravstvenom polju ispitanika pa su bili zadovoljniji ili je to stvarno još jedan efekat belog luka, no u svakom slučaju je pozitivno.

Bolesti nas manje napadaju ako nam je imuni sistem u redu i ako nam je telo jako i zdravo. Naravno, nije iznenađenje da i tu pomaže beli luk. Na Floridi je sprovedeno istraživanje u kojem su ljudi jeli velike količine belog luka i njihove stanice iz krvi delovale su na ćelije tumora 140-160% jače i destruktivnije nego stanice ljudi koji nisu jeli beli luk. Dr Abdulah, koji je provodio istraživanje na Floridi, tvrdi kako i manje količine imaju pozitivan učinak na imunitet čoveka te kako on sam od 1973. god. jede po dva češnja na dan i kako od tada nije bio bolestan. S obzirom da je ljudski organizam složeni sistem, ne čudi da je beli luk ubica bakterija i virusa jer očito ima mogućnost da deluje na razvijanje otpornosti organizma. Dakle, ako osetite da vas lovi prehlada ili gripa, pojedite malo belog luka.

Zanimljiva je informacija koju autorka knjige "Hrana - čudesni lek " Jean Carper navodi, naime, da odojčad čije majke sat vremena pre dojenja pojedu malo belog luka bolje reaguju na mleko te da im očigledno taj miris, koji je doista intenzivan, odgovara.

Kako stvari stoje, svi mi koji ne volimo beli luk smo u velikom minusu, no da ću se potruditi ubaciti ga više u svoju ishranu, zasigurno hoću, a koliko ću tome uživati, ostaje nepoznanicom.

Naravno, postoje tu stvari koje je važno naglasiti kad je beli luk u pitanju. Neki ljudi jednostavno loše reaguju na njega i njegove sastojke. Već pre spomenuto istraživanje dr Bordije bilo je prekinuto za 5% ljudi jer su bili izloženi negativnim nuspojavama, kao što je pečenje pri mokrenju, krvarenje iz hemoroida, razdražljivost i sl Češnjak u prevelikim količinama može štetno delovati na bubrege i uništavati krvna zrnca. Osobe koje uzimaju anitkoagulante, kao i anemične osobe, moraju kontrolisano uzimati beli luk. Kako beli luk može da izazove alergijsku reakciju u nekih osoba, koja rezultira osipom, temperaturom i glavoboljom, najbolje je da se pre intenzivne upotrebe belog luka u svojoj ishrani (ako ga do sada niste koristili) posavetujete sa svojim lekarom.

Zadah koji je neopisivo jak nakon konzumacije belog luka je nešto oko čega se takođe vode rasprave kao io pozitivnim efektima istog. Postoje razni recepti o tome kako neutralisati zadah od belog luka: jakom kafom, medom, jogurtom, mlekom, žvakanjem peršuna, klinčića. Koliko je beli luk efikasan i koliko su izražena njegova svojstva zavisi o tome gde je uzgojen i kakva je kvaliteta tla pa ako imate mogućnosti, uzgajite ga sami. Ako možete, bolje ga koristite svežeg nego kuvanog, jer svež deluje na bakterije, imunitet, ćelije raka, dok kuvani ne deluje na navedeno, ali deluje na holesterol, krv, disajne puteve.

Najbolje ga je jesti svežeg, smrvljenog. U kulinarstvu ga možete koristiti kod pripreme variva, salata, jela od povrća, mesa, za supe, namaze i drugo. Ako ga koristite za kuvana jela, stavite ga neposredno nakon što je hrana pripremljena.

Ostaje je još uvek pitanje - koliko vam se sviđa beli luk, jeste li indiferentni pa ćete ga moći ubaciti u svoju ishranu ili ga jednostavno ne volite, ili je možda osnovni deo vaše ishrane. Ja sam ovo drugo, no daću sve od sebe da postanem indiferentna prema njemu i da ga pojedem, čak i ako ga nikada istinski ne poželim pojesti.


Izvor: www.centar-zdravlja.net

Više o temi: aleksandra žigić, ishrana, beli luk, holesterol, bakterije, srce, imunitet, prehlada, bolest