08.08.2008.
Kalijum i sniženje krvnog pritiska
Više doze kalijuma u ishrani mogle bi sniziti rizik pojedinaca od razvoja povišenog krvnog pritiska i smanjiti krvni pritisak kod osoba koje već imaju hipertenziju.Povišen krvni pritisak je i dalje glavni razlog posete doktoru i izdavanju recepata za lekove u Sjedinjenim Američkim Državama, prema mišljenju dvojice istraživača iz Nashvilla, Tenessee, koje su navedeno istakli u posebnom dodatku časopisa The Journal of Clinical Hipertension koji je izašao prošlog meseca.
Dr Mark C. Houston, s Vanderbilt Universiti School of Medicine i dr Karen J. Harper s Harper Medical Communications Inc. u Nashvillu, takođe su rekli da se zdrav unos kalijuma smatra jednim od razloga zašto vegetarijanci i izolovane populacije imaju vrlo nisku učestalost srčanih bolesti.
U izolovanim društvima čija hrana sadrži manje soli, a obiluje voćem i povrćem koji imaju i visoke nivoe kalijuma, hipertenzija pogađa samo 1% populacije, istakli su. Suprotno tome, u industrijalizovanim društvima, gde ljudi konzumiraju ishranu bogatu obrađenim namirnicama is velikim Koloćini jestiva natrijuma, 1 od 3 osobe ima povišen krvni pritisak.
Tipična američka ishrana sadrži duplo više natrijuma i duplo manje kalijuma od trenutno važećih preporuka o ishrani. Smatra se da nizak unos kalijuma doprinosi učestalosti visokog krvnog pritiska u američkoj populaciji.
Na osnovu njegovog pregleda objavljenih studija o toj temi, Hjuston i Harper izjavili su da kad bi povećao unos kalijuma, broj odraslih sa visokim krvnim pritiskom bi se smanjiti za više od 10%. U 2006. godini American Heaert Association objavila je nove smerjnice za američku populaciju koje preporučuju 4,7 grama kalijuma na dan.
Povećanje kalijuma sa smanjenjem natrijuma je najvjerovatnije najvažniji izbor u ishrani (nakon gubitka prekomerne telesne mase) koji bi trebao biti integrisan u smanjenje kardiovaskularnih bolesti, zaključili su autori.
Neke studije su takođe pokazale da ishrana u kojoj je od 500 do 1 000 mg magnezijuma na dan i više od 800 mg kalcijuma na dan bi takođe mogla pomoći u snižavanju krvnog pritiska i smanjenju rizika od razvoja visokog krvnog pritiska.
Visok unos tih minerala kroz povećano uzimanje voća i povrća mogao bi popraviti krvni pritisak i smanji rizik pojave koronarne bolesti srca i moždanog udara, rekli su na kraju Hjuston i Harper.
Za MojDoktor:
Maja Vajagić, dr.med.
Isprintaj sadržaj
Pošalji prijatelju